woensdag 11 april 2012

Lecreuset en Lasagne




Deze aardenwerken pannetjes van http://www.lecreuset.nl/ heb ik een hele tijd. Ze stonden maar in de kast te wachten op een leuk recept. Nu zag ik op de site van (adres volgt nog) een heerlijk recept. Daar kon ik de pannetjes voor gebruiken. Het is een heerlijke lasagne zonder lasagnebladen. Ik heb deze een dag vantevoren gemaakt en een nachtje in de koelkast gezet. Een gezellig avondje met vrienden, zonder al te lang in de keuken te hoeven staan. Ik heb er breekbrood en kruidenboter bij geserveerd. Mijn versie van het recept vind je hieronder:

Ingredienten
2 rode puntpaprika's
1 courgette
1 aubergine
1 rode ui
1 teentje knoflook
1 bolletje mozzarella
1 theelepel suiker
een paar handjes geraspte Parmezaanse kaas
300 gram mager rundergehakt
1 blikje tomatenblokjes
gedroogde oregano en marjoraan
peper en zout 

Bereiding
Doe het gehakt in een pan zonder boter of olie, voeg peper en zout toe en bak het tot het gehakt bruin is. Snij de ui, het teentje knoflook fijn en voeg ze bij het gehakt. Zet het vuur laag en laat het 10 minuten zachtjes doorgaren. Snij ondertussen de paprika's en voeg ze toe aan het gehaktmengsel. Doe na vijf minuten de tomatenblokjes erbij en voeg de suiker, oregano en marjoraan toe. Laat de saus koken en zet daarna het vuur laag. Zet een grillpan op hoog vuur en snij de courgetten en aubergine in plakjes. Vet de plakjes in met een beetje olijfolie en gril alle plakjes totdat ze mooie streepjes krijgen. Bestrooi de plakjes met peper en zout. Snij de mozzarella in plakjes en rasp de Parmezaanse kaas. Zet twee ovenschaaltjes klaar en je kan beginnen met de opbouw van de lasagne. Begin met een laagje saus. Vervolgens een laagje aubergine. Dan een plakje mozzarella en wat Parmezaanse kaas. Dan weer een laagje saus en een laagje courgette. Ga net zo lang door tot de ingredienten op zijn (of het schaaltje vol is) en eindig met een laagje kaas. Ik heb ze een nacht in de koelkast bewaard. De volgende dag de oven op 225 graden voorverwarmen. Zet de schaaltjes in de oven en bak ze 15 minuten totdat de kaas gesmolten is. Bon appetit! p.s. Ik hield saus over die heb ik ingevroren, altijd lekker met pasta.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten