donderdag 27 september 2012

Allerhande september, Indische gehaktballen


Er zijn van die maanden dat ik de Allerhande links laat liggen. Maar het septembernummer is leuk. Voor mijn gehaktballenuitdaging is dit een lekker recept. De smaak van de ketjap met sambal was precies goed. Alleen iets teveel nootjes naar mijn smaak.  De volgende keer gebruik ik minder nootjes in het gehakt en zeef ik de seroendeng. Maar de subtiele spicy smaak is een aanrader. Ik heb geen extra zout gemist. Mijn laatste uitdaging wordt de gehaktbal van Johannes van Dam. So stay tuned!

Ingredienten
1 snee witbrood, zonder korst
3 eetlepels ketjap manis
400 gram rundergehakt
1 ei
1 teen knolfook, geperst
2 theelepels sambal oelek
50 gram ongezouten pinda's, gehakt
4 eetlepels seroendeng
25 gram boter

Bereiding
Leg het brood in een diep bord en besprenkel met de ketjap. Doe het gehakt in een kom en voeg het ei toe. Voeg het brood met de ketjap toe aan het gehakt. Voeg de knoflook, sambal en de pinda's toe. Kneed het gehakt totdat het brood er gelijkmatig doorheen gemengd is. Verdeel het gehakt in 4 porties en vorm er met vochtige handen gladde ballen van. Doe de seroendeng in een diep bord en rol de ballen er 1 voor 1 door. Verhit de boter in een pan en braad de ballen aan. Bak op laag vuur in 25 minuten gaar. Keer regelmatig. Draai het vuur de laatste 3 minuten iets hoger voor een knapperig korstje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten