dinsdag 25 september 2012

Paddenstoelensoep


Oké, misschien niet het meest spannende recept, maar heb je het wel eens gemaakt zonder pakjes en zakjes?. Het is herfst en dan gaat er niets boven een eigengemaakte soep. Het maakt niet uit welke paddenstoelen je gebruikt, het wordt heerlijk. Het recept zegt 3 dl slagroom, maar dat is niet nodig. De aardappelen doen al heel veel. Ik voeg slagroom toe naar smaak. Een heerlijke zachte soep met een knapperige paddenstoel. Het smaakt zoveel lekkerder zonder pakjes en zakjes, toch? 

Ingredienten
400 gram oesterzwammen
200 gram aardappelen
6 sjalotten
een flinke snuf nootmuskaat
een glas witte wijn
olijfolie
3 dl slagroom
zout en peper

Bereiding 
Snijd 300 gram van de paddenstoelen in blokjes en 100 gram fijn. Schil de aardappelen en snijd ze in blokjes. Pel en snipper de sjalotten en houd 2 eetlepels apart. Bak de paddenstoelenblokjes met de rest van de sjalot in een pan en voeg nootmuskaat, witte wijn en aardappelen toe. Overgiet alles met water, breng aan de kook en laat de soep 30 minuten zachtjes koken. Pureer alles glad, roer de room door de soep met zout en peper naar smaak en laat hem 5 minuten zachtjes koken. Bak de achtergehouden sjalot en fijngesneden paddenstoelen op hoog vuur in olie. Schep de soep in diepe borden en schep er een lepel gebakken oesterzwam met sjalot op. 

2 opmerkingen:

  1. Dit is iets wat ik weinig doe, zelf soep maken. Terwijl het zo lekker is en zeker nu weer met de herfst. Lekker recept denk ik zo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soep maken vind ik zo leuk! Ik doe het dan ook super vaak sinds ik een staafmixer in mijn bezit heb. Soep vind ik heerlijk en van paddenstoelen ben ik ook helemaal fan, toch heb ik paddenstoelensoep nog nooit lekker gevonden. Maar ik heb het dan ook al jaren niet meer gegeten. Ik denk dat ik dit recept volgende week eens uit ga proberen, toch eens kijken of ik het niet stiekem hartstikke lekker vind :)

    BeantwoordenVerwijderen