dinsdag 11 december 2012

Kip met citroen en lavendel van Rachel Khoo


De klassieke franse keuken in een modern jasje, uit het boek Chez Rachel. Ik heb nog nooit iets met lavendel in een recept gedaan, maar eens moet de eerste keer zijn. Ik moet eerlijk zijn, ik vond het niet zo lekker als ik had verwacht. Lavendel hoort bij mij wel bij Frankrijk, maar niet in een recept. Je moet alles een keer proberen en smaken verschillen, toch?


Ingredienten
1 kip, in 8-10 stukken
Flinke snuf zout
Voor de marinade
2 eetlepeles gedroogde lavendel
4 eetlepels vloeibare bloemenhoning
2 takjes tijm
Fijngeraspte schil en het sap van 1 citroen

Bereiding
Maak voor de marinade de lavendel fijn in een vijzel of met een deegroller. Doe hem in een grote kom en voeg de overige ingredienten toe. Meng alles goed. Doe de stukken kip in een grote plastic bak. Schenk de marinade over de kip en zorg dat ervoor dat alle stukken er goed mee bedekt ijn. Dek de bak af en laat de kip 30 minuten (of maximaal 4 uur) marineren. Verwarm de oven voor op 200 gredan. Doe de kip en de marinade in een braadslede en strooi er een flinke snuf zout over. Rooster de stukken kip 45 minuten, draai ze halverwege om. Controleer of de kip gaar is door met een sateprikker in het dikste deel van het vlees te prikken. Het vocht moet helder zijn, niet rood of roze. serveer de kip en schenk het kookvocht erover en eromheen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten