zaterdag 27 april 2013

Karamelkoekjes met sesamzaad van Jamie Oliver

Gaat er wel iets fout? Natuurlijk. Maar hoe moeilijk kan dit zijn? Nou ik heb het uiteindelijk drie keer geprobeerd en het is niet mij gelukt. Wat ik precies fout doe weet ik niet. De suiker werd iedere keer weer wel een siroop. Maar goudbruin, nooit. Na 3 keer terug naar de winkel voor meer sesamzaad heb ik het opgegeven. Karamel en ik worden geen vrienden. Iemand tips?

ingredienten
450 gram suiker 
200 gram sesamzaad

Bereiding
Zet de suiker en 8 eetlepels water in een pan op een matig vuur. Roer erin met een lepel. je krijgt nu siroop. Laat deze doorkoken tot hij licht goudbruin wordt. Doe je sesamzaadjes erbij en laat de siroop verder koken tot hij dondker goudbruin is. Giet deze sesamzaadkaramel op een ingevette bakplaat met anite aanklaag. of met olie ingevet aluminum folie. Strijk de karamel met een spatel uit tot ongeveer 0,5 cm dik. Laat ongeveer 15 minuten afkeken. Nu heb je een grote sesamzaadkarmelkoek. Breek hem in stukken, zo groot of klein als je wilt.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb geleerd om niet te roeren in karamel. Je kunt wat draaien met de pan maar niet met een lepel of een garde erin. Wellicht is het dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geduld geduld en nog meer geduld. Laat de suikersiroop rustig op een laag vuurtje doorpruttelen, dan wordt het vanzelf bruiner. Dat kan echte wel 10-20 min duren, en dan pas de zaadjes erbij.

    BeantwoordenVerwijderen