donderdag 24 oktober 2013

Bokkenpootjestaart uit 30 jaar Allerhande

Ik denk dat dit maar de laatste moet zijn uit 30 jaar Allerhande. Het wordt tijd voor leuke taart recepten uit andere boeken. Maar zeg nooit, nooit. Het recept vond ik eigenlijk niet echt iets voor mij (te veel pakjes en zakjes), maar het zag er zo leuk uit. Ik heb het een beetje aangepast. Het bescuitdeeg heb ik zelf gemaakt. De limonadesiroop heb ik helemaal achterwege gelaten. En als laatste heb ik de taart voordat ik de bokkenboten plaatste, ingesmeerd met chocolade mousse. Toen hij klaar was heb ik hem nog een uur laten opstijven in de koelkast. Hij zag er geweldig uit en was heerlijk. Hieronder volgt het recept zoals je hem in de Allerhande zult aantreffen. 

Ingrediënten
1 pakje biscuitmix
4 eieren
100 gram pure chocolade, fijngehakt
100 gram melkchocolade, fijngehakt
450 ml slagroom
1 zakje klop fix
1 eetlepel fijne kristalsuiker
1 pak bokkenpootjes 200 gram
7 eetlepels aardbeien limonadesiroop
1/ blikje vlaaifruitkersen
1/2 potje kersenjam

Bereiding
Verwarm de oven voor op 160 graden. Doe de bescuitmix, eieren en 20 ml water in een kom. Klop met een mixer 8 minuten op de hoogste stand. Mix vervolgens 2 minuten op de laagste stand. Verdeel het beslag over de springvorm en bak in het midden van de oven in ca. 35 minuten goudbruin en gaar. Neem de taart uit de oven en laat in 1 uur afkoelen op een rooster. Doe ondertussen alle chocolade in een vuurvaste kom. Breng 200 ml slagroom op matig vuur in een steelpan al roerend aan de kook. Neem de pan van het vuur en schenk de slagroom over de chocolade. Roer met een garde tot de chocolade is gesmolten. Laat de ganache in 1 uur en 30 minuten afkoelen en roer elke 15 minuten door. Doe ondertussen de rest van de slagroom met de klop fix en suiker in een kom en klop met de mixer stijf. Doe de helft van de bokkenbootjes in de keukenmachine en maal fijn. Spatel door de slagroom. Zet tot het gebruik afgedekt in de koelkast. Meng de siroop met 3 eetlepels water. Snijd de taart horizontaal in 3 gelijke lagen. Besprenkel de onderste laag met de helft van de siroop. Verdeel de vlaaivulling gelijkmatig erover, leg de 2e taartlaag erop en druk licht aan. Besprenkel met de rest van de siroop en bestrijk met de helft van de kersenjam. Schep de bokkenpootjesvulling erop en laat een 1/2 cm van de rand vrij. Leg de laatste taartlaag erop en druk licht aan. Bestrijk de taart rondom met de rest van de kersenjam. Smeer de ganache daaroverheen en schenk de rest over de bovenkant. Haal de helften van de rest van de bokkenpootjes los en druk tegen de zijkant van de taart. 

2 opmerkingen: