woensdag 13 november 2013

"Echt eten" Appelstroop



Het is zo leuk om te doen, je eigen ketchup of mayonaise maken. Vandaag maken we appelstroop. Dit project kan ik ook afstrepen. Appelstroop verschilt elk jaar en elk seizoen, omdat de smaak afhankelijk is van de weersomstandigheden. Ik ben benieuwd. Eigenlijk is het zo makkelijk, alles in een pan, lekker laten pruttelen, een nacht in een zeef, doorkoken en klaar is je home made appelstroop. En ik moet je zeggen, dat viel niet tegen. Leuk om te maken in het weekend. Gewoon een keer proberen zou ik zeggen.  

Ingrediƫnten
1 kg rijpe zoete appels 
100 gram suiker
1 dl water

Bereiding
Was de appels en snijd de slechte stukken eruit. Je hoeft ze niet te schillen en je kunt de klokhuizen laten zitten. Snijd de appels in grove stukken. Doe de stukken appel, de suiker en het water in een grote pan met een dikke bodem. Laat de appel 1 uur kook tot het een mousse is geworden. Neem een vergiet. Leg er een schone theedoek in en zet onder het vergiet een grote pan. Giet de appelmousse in de vergiet en laat hem minimaal 24 uur uitlekken. Kook het opgevangen sap in tot het de wenste dikte heeft bereikt.

2 opmerkingen:

  1. IK heb nog appels zat en dit lijkt me een koud kunstje. Heb gisteren ook nog gelei van kwee-appeltjes (Chaenomeles) gemaakt.
    Ga ik morgen uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat lijkt me inderdaad ook wel eens leuk.

    BeantwoordenVerwijderen