woensdag 27 november 2013

Gehaktballen in Belgische biersaus uit Gehaktballenboek

Het leek me een leuk idee, een gehaktbal in een biersaus. Belgisch bier gekocht en aan de slag. Alles is eigenlijk wel goed gelukt, maar het is geloof ik niet helemaal mijn ding. Wat het was weet ik niet, maar ik was niet dol enthousiast. Ik denk de uitjes in het gehakt, die waren erg aanwezig. Misschien had ik ze eerst moeten aanfruiten? 

Ingrediƫnten

2 witte boterhammen
100 ml melk
2 uien, fijngesnipperd
1 theelepel tijmblaadjes
1 ei
mespuntje nootmuskaat
500 gram half om half gehakt 
1 theelepel zout
versgemalen peper
70 gram boter 
2 sjalotten, fijngesnipperd
2 tenen knoflook, geperst
1 eetlepel bloem
500 ml Belgisch abdijbier
1 eetlepel appelstroop

Bereiding
Week de boterhamen 5 minuten in de melk. Knijp ze goed uit en kneed ze samen met de uien, de tijm, het ei en de nootmuskaat door het gehakt. Breng het mendel op smaak met het zout en wat peper naar smaak. Vorm 4 grote ballen van het gehakt. Verhit 20 gram van de boter in een braadpan en bak hierin de ballen in 3 minuten rondom bruin. Smelt de rest van de boter in een steelpan. Fruit hierin de sjalotten met de knoflook 3 minuten. Voeg de bloem toe en bak ze een minuut mee. Giet het bier in de pan en meng de saus goed met een garde om klontvorming te voorkomen. Voeg de appelstroop toe en breng de saus aan de kook. Breng de saus op smaak met zout en peper. Giet de saus over de gehaktballen en laat deze nog 30 minuten op laag vuur stoven in de saus. Keer de ballen af en toe. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten